Teknologi stiller hardere krav til medieinnhold.

Nyheter på nett er ikke hva det pleide å være. Syndikering mellom de etablerte er tydeligere, og «bloggosfæren» blander seg inn i mainstream media. å bli oppfattet som spennende og nyttig handler mer og mer om å formulere seg god i første avsnitt, eller eventuelt å «legge over til tabloid-blogg».Tabloid blogg-avis At de store avsisene snart er skrevet utelukkende av bloggere irriterer meg. Journalist er et yrke, det er faktisk ikke så lett at en hver man i gata kan bli en journalist. Men at det er en bloggskribent i oss alle; det tror jeg :) Det betyr ikke at vi hører hjemme i avisen. Og avisen for meg, den er på nett.512nyeJeg har tidligere kommentert at de samme nyhetene er å finne på flere websider. Ved å abonnere på rss fra flere aviser vises dette poenget til det kjedsomlige. Syndikering, som i det store og det hele er en briljant greie, har en nitrist bakside. å lese de samme nyhetene i 5 aviser hver morgen er ikke annet en trist. Det ender jo med at jeg ikke gidder å lese noen hele artikler. I dag startet jeg rssleseren min og fant 515 uleste atrikler, dette er artikkler fra nettsteder som jeg selv har valgt å abonere på, og jeg mener jeg har vært ganske selektiv, og ikke valgt steder som jeg vet pumper ut 150 poster pr dag (*host* slashdot).NetNewsWireHer nærmer jeg meg poenget mitt. Jeg skal bare gi et par eksempler til. Samlesider for blogger (som bloggrevyen) oppdateres kontinuerlig, på en måte som aviser og tv aldri har vært i nærheten av med tanke på hyppighet. Selv NRK alltid nyheter likner ikke, de gjentar jo stort sett bare de samme sakene gjennom hele dagen. Et spinnoffprodukt av NRKs nyhetsredaksjon(er). Jeg sier ikke at innholdet på bloggrevyen er nyheter, jeg påpeker bare at tempoet er vilt.Disse samlesidene gir hvert blogginnlegg kun få ord til å beskrive innholdet på. Kortere en hva en normal ingress i avisen er, og da de ikke tillater bilder, så bør teksten være god. Eller tabloid (med dette mener jeg neste misvisende..). Bildet under er ikke et eksempel på hverken tabloid eller missvisede, men kun for å vise hvor mye tekst hver sak får.paranoid?RSS skjermsparere har blitt utbredt, i alle fall hos MAC-brukere. Den rss skjermspareren som følger med Mac OSX Tiger likner på mange måter på bloggrevyens bruk at postene i bloggen. I skjermspareren vises hver post som tekst, hvor du kun får lese noen få ord om hver post. At det faktisk ser fett ut skader ikke.Når jeg nå kommer tilbake til de 515 uleste artiklene i rssleseren min, hva skal jeg lese? Det er opplagt at jeg ikke kan lese alt, jeg drukner i informasjon her. Jeg leser de artiklene som har de beste overskriftene og de beste første 2 setninger. Sånn blir det ofte. Oftere og oftere. Det er de 100 første ordene av artikkelen som avgjør om jeg gidder å lese, dette tror jeg påvirker måten vi utrykker oss, ikke bare i blogger, og for journalistene, i avisen, men også helt generelt. Vi lever i en verden som er så overlesset av informasjon, at vi blir flinkere og flinkere til å sile ut det vi vil ha, og dermed forkaster tanker, ord og mennesker.Det er ikke bare ord som syndikeres. Lyd (podcasts, lydbøker, radio) og video (videopodcasts, webtv) har også blitt «folkeeige» pga internett. Jeg tror samme prinsipp gjelder her også. Jeg kan godt se 40 sekunder av en videopodcast og så forkaste den. Det samme gjelder for lyd. Faller det ikke i smak med en gang, så er det over og ut. I går kveld hørte jeg på Södertörns högskolas gjesteforelesninger sin podcast. Jeg husker ikke hvordan jeg kom på å abonere på denne cast’n, men flere spennende forelesere er da innom. Vår egen Jill Walker har også forelest der. Jeg tenkte på dette med 100 ord da jeg hørte på «forelesningen» hennes. Hadde jeg ikke hatt et forhold til Jill og hennes tema (blogging som forskningsverktøy), så hadde jeg helt klart ikke hørt gjennom. Aldri (sorry Jill).

Hva er de første 100 ordene du sier til noen du treffer på byen?

Hva med de første 100 ordene i denne artiklen? Trenger jeg trening? Mest sannsynlig.

En gladnyhet for alle tjukkaser.

Fedme skylles virus, ikke latskap. Dette er hovedtrekkene jeg sitter igjen med etter å ha lest forskning.no i dag. Saken heter «Fedme er smittsomt« uten at forskning skriver noe om hvordan viruset smitter. Holder det å være i samme rom som Ole Ivars?

Historien om Elvis kan nå skrives om til at han døde en tragisk død i kampen mot viruset..

Personlig tar jeg Dennis Learys side i saken. Han uttalte etter 2000 (da virus-ideen dukket opp før første gang) at «hvis jeg våkner om morgenen og ikke ha se tærne mine, da stopper jeg faenmeg å spise» (parafrase fritt etter hukommelsen fra Lock ’n Load).Jeg antar at dette viruset også tar interessen for fysisk aktivitet fra offeret. Det er slående få overvektige mennesker på treningsstudioer, og sjeldent tett med overfladiske, men vakre mennesker. Ok, fedme er den vestlige verdens store folkesykdom. Er vi den syke generasjonen som sitter igjen etter at viruset har herjet fritt? Hva skjer hvis forskerne finner vaksinen, kuren? Blir den vestlige verden da en verden av syltynne, vakre og sunde mennesker? Blir verden et bedre sted da?Ok, artikkelen sier at dette viruset ikke er årsaken til folkesykdommen aleine. Selv vil jeg foreslå frityrkokeren som medskyldig. Huhei, her var det mange sleivspark og manglende gode argumenter. Sånn kan det gikk, (igjen).

Dynamiske Input Devices?

Jeg sitter å leser om hvordan ulike digitale spill har ulik grand av kompleksitet med tanke på input/output. For datamaskinen finner vi oftest mus/tastatur som input device, og skjermbilde og lyd som output. Det var omtrent her jeg falt helt av i lesningen, jeg ble veldig opptatt av hvordan et tastatur ser ut, og hvor begrenset det egentlig er. Min iBook har 78 knappper (+mus), det er jo ganske mye, men jeg tror det er litt mindre en et standard tastatur. De fleste spill/program tillater også kombinasjoner av knapper, noe som skaper ytligere muligheter for input via tastaturet. Problemet er dermed ikke at det er for få knapper til å skape et mangfoldig spekter av muligheter for å manipulere et program. Slik jeg ser det er problemet at bokstavene/tegnene på tastene ikke representerer det som skjer når jeg trykker på dem i ulike situasjoner. Jeg så NRKprogrammet «Typisk Norsk» i går. Der fortalte en «ekspert» som jeg ikke husker navnet på at samfunnet vårt stadig bruker flere symboler og grafikk i visuell kommunikasjon. Noe av grunne til dette er at datateknologien tillater bruke av grafikk sammen med tekst. Vi tolker også ikoner raskere en vi leser og tolker tekst, dermed får vi en mer effektiv kommunikasjon. Noen firmaer har manueler som ikke innholder tekst, men bare illustrasjoner, Dette gjør at oversetting til «andre» språk blir unødvendig. (så lenge folk lese fra venstre til høyre..)Problem for løsning.Avid keyboardRundt meg brukes tastatur til et voldsomt spekter av oppgaver. Redigering av film i Avid har en avansert bruk av tastatur, det finnes faktisk egne tastatur med andre ikoner på tastene. Final Cut Pro er noe mer logisk, men det er fortsatt mange knappper som ikke er logiske. I Photoshop er f.eks «g» hurtigtast for «gradient tool», men om dette ikke er valgt, så er også «fill bucket» å finner under g-tasten. For å skifte må jeg trykker shift+g. Her er et eksempel på at samme knappen gjør flere ting selv innen et program. I Counter Strike blir jeg alltid stresset av at folk rundt meg bruker tastaturet så mye, jeg spiller nesten aldri CS og kan dermed ikke noen hurtigtaster som passer.En løsning?Se for deg et tastatur uten bokstaver/ikoner/tall på. Dette selger de på thinkgeek, og kaller det et «1337″-tastatur. Dette forutsetter at du kan alle tastene på tastaturet. Jeg vil ha et tastatur som er den rake motsetningen til dette. Jeg vil ha et tastatur som er blankt helt til du skrur på maskinen din. Nå lyser tastaturet opp, og taster som passer til operativsystemet kommer til syne (vanlig qwerty tastatur?). Jeg ser for meg at alle tastene er dekket av bitte små lamper, og at bokstavene på knappene vises ved lamper som IKKE lyser. Så kommer det snedige. Jeg åpner Avid, og tastaturet fader inni et i «Avid-tastatur». Ok, jeg lukker Avid og åpner Photoshop. Tastaturet fader over i et tastatur med ikoner som beskriver Photoshops bruk av tastene. Se for deg at jeg så trykker inn shifttasten. I det knappen er trykket inn forandrer de knappene som kan kombineres med shift seg til de nye funksjonene de får sammen med shift.Dette krever at programvaren er programmert med sett «tasteikoner». Det er jo allerede programmert hva som skal skje når jeg trykker på «g», så dette skulle vell ikke by på for mange problemer?Jeg tar btw bloody copyright (c) TM på dette tastaturet :)

Så meningsløst, og så avhengighetsskapende.

Fastr – enda en sosial greie bygget på Flickrs bildedatabase. Fastr er et spill der du skal gjette på hvilke stikkord bilder som kommer poppende opp på skjermen er tagget med. Ser du et bilde av en hund, så skriver du så kjapt du kan «dog». Jo raskere hvor flere poeng. En runde varer 300sec (mener jeg), så alle har muligheten til å komme opp på topplisten, som kontinuerlig oppdateres til venstre i bildet.Spillet er tilsynelatende ganske slapt, enig, men prøv, og se om du klarer å bare spille en runde Fastr..

Silent hill blir film.

Ja, jeg er av den typen som liker at dataspill blir filmatisert. FF7 og Resident Evil er eksempler jeg liker av denne typen konvergens. For å bruke et ord man får poeng for i medievitenskapen… Mange spill har stort potensial for filmformatet. Andre ikke. Nå er det i alle fall Silent Hill som skal til pers.silent hillJeg sier ikke at filmene på noen måte kan bli like bra som spillene, for denne sammenlikningen ville være helt på jordet. Men å ta vare på en god historie og fortelle denne på en ny måte synes jeg er en god ting. Og fra en spillers synspunkt synes jeg det er stas å se Jill Valentine og Cloud, Barret og Nanaki i 16:9.Silent Hill har jeg et veldig vagt forhold til. Har ikke spilt det, bare observert fra «over skulderen». Men at det har en nerve som gir spilleren det to trøtte typer kaller «kosenoia» er det ingen tvil om. Kosenoia er bra.Det er sonypictures som står for moroa, og at de virkelig kan trenge en boost er det vell ingen tvil om. Om denne filmen er det som skal til setter ikke jeg pengene mine på. Men på kino, det skal jeg.Synes at måten sony bruker flash bak filmvinduet på traileren funker fint.